Mercedes-Benz 190E 1.8

MB 190 18e 001 1600

De Mercedes-Benz 190E 1.8

In de jaren 80 van de vorige eeuw wilde men bij Mercedes-Benz naar een verjongend merkimago toe. Waarom? Omdat men er achter was gekomen dat de gemiddelde leeftijd van de BMW rijder lager was dan die van de Mercedes-Benz rijder. Niet veel, 1,4 jaar gemiddeld maar toch genoeg om actie te ondernemen vond men.

Daarbij had BMW in die tijd al een modelreeks onder de 5-serie en Mercedes-Benz onder de E-klasse (de toenmalige W123) niet. Het resultaat moest, zoals men van Mercedes-Benz bij de introductie van een nieuw model verwacht mocht worden, verbluffend. Een sportief model met een rijdynamiek waar liefhebbers in die tijd bij Mercedes-Benz tevergeefs naar zochten. Het was dan ook uniek ook deze kenmerken, sportiviteit en rijdynamiek, aan de lange rij merk-CV toe te kunnen voegen.

Alleen al aan de volledig nieuw ontwikkelde “Raumlenker” achteras is 15 jaar ontwikkeling aan vooraf gegaan en koste aan ontwikkelingsgeld hetzelfde waar in die tijd een compleet nieuw model voor werd ontwikkeld. Niet minder dan 5 draagarmen per wiel stonden garant voor optimaal wegcontact onder zowel sportieve als ook op comfort gerichte uitstapjes. In het begin geleverd met de verbeterde 2 liter motor met carburateur of Bosch KE-jetronic inspuitsysteem en later uitgebreid met de motorvarianten 1.8, 2.3, 2.6, 2.3-16 (later 2.5-16) met benzine als consumptiemiddel en 190D, 190D 2.5 en 190D 2.5 turbo als diesel varianten.

Voor het sportieve topmodel 190E 2.3-16 zocht men de samenwerking met het Engelse Cosworth, fabrikant van sportieve cilinderkoppen en dito motoren. Basis was het beproefde 2.3 liter motorblok, over 4 cilinders verdeeld. De kwaliteit en levensduur van deze combinatie werd beproefd op het zuid Italiaanse Nardo circuit, alwaar drie team (rood-wit en groen) competatief tegen elkaar raceten op lange afstand. Hierbij zijn, nog steeds ongeslagen, snelheidsrecords gebroken met een gemiddelde snelheid van 247,9 km/uur over de afstanden 25.000 km, 25.000 mijlen en 50.000 km. Hiermee was de Mercedes-Benz kwaliteit bewezen en stond ook deze nieuwe telg garant voor een lange levensduur.

De combinatie met de bij Cosworth ontwikkelde cilinderkop en het in eigen huis gestylde spoilerpakket maakte van de 2.3-16, na wat sportieve toevoegingen, een echte sportsedan. Zo sportief zelfs dat menig raceteam de auto ombouwde tot volwaardig racewagen. Zo volwaardig zelfs dat zij voor de terugkeer van Mercedes-Benz in de autosport zorgde, en wel in de toenmalige koningsklasse DTM. Met de 190E 2.3-16 en de latere racevarianten 190E 2.5-16, 190E 2.5-16 Evolution en 190E 2.5-16 Evolution2 zijn dan ook talloze overwinningen behaald in verschillende raceklassementen.

Met de zogenaamde EVO2 is Mercedes-Benz in 1992 kampioen geweest in het toenmalige DTM kampioenschap. De Mercedes-Benz 190 is in vele varianten een tijdloze en begerenswaardige verschijning!



Terug naar boven


Terug naar boven

Specificaties Mercedes-Benz 190E 1.8

Afgelezen KM stand172.827
Datum eerste tenaamstelling05/02/1993
Kleur exterieur199 Blauschwarz metallic
Interieur007 Grijs stof
Motor4-cilinder in lijn, 1,8 liter inhoud met benzine inspuiting
Vermogen80 kW / 109 pk
TransmissieHandgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen
OnderhoudshistorieVolledig aanwezig, incl onderhoudsboekje
AirconditioningNiet aanwezig
Aantal sleutels2
Garantie3 maanden op de aandrijflijn (motor, versnellingsbak, cardan)
AfleverconditiesAfleverbeurt en nieuwe APK keuring

Afgelezen KM stand
172.827

Datum eerste tenaamstelling
05/02/1993

Kleur exterieur
199 Blauschwarz metallic

Interieur
007 Grijs stof

Motor
4-cilinder in lijn, 1,8 liter inhoud met benzine inspuiting

Vermogen
80 kW / 109 pk

Transmissie
Handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen

Onderhoudshistorie
Volledig aanwezig, incl onderhoudsboekje

Airconditioning
Niet aanwezig

Aantal sleutels
2

Garantie
3 maanden op de aandrijflijn (motor, versnellingsbak, cardan)

Aflevercondities
Afleverbeurt en nieuwe APK keuring

Prijs € 6.500,-

Terug naar boven

Uitrusting

Achterhoofdsteunen, elektrisch verstelbare rechterbuitenspiegel, centrale portiervergrendeling, middenarmsteun, gordels achterin, radio-cassettespeler, luidsprekers achterin, elektrische antenne en warmtewerend glas.

Over deze Mercedes-Benz 190E 1.8

Terug naar boven

Interesse in deze Mercedes-Benz 190E 1.8?

Stuur een bericht

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Of bel Marcel Wüst  +31(0)186-724157

marcel wust 500x340 v2